Når godset skal frem

Månedens køretøj - Trans Inform 12  2013 - Af Finn Bjerremand

 

Når godset skal frem

Grejet skal være på toppen ved transporter til de nordlige Skandinavien.

Det stiller både store krav til såvel chaufføren som materiellet, når man trafikerer den nordlige del af Norden året rundt, og samtidig leverer al fragt direkte ude ved kunden. Skal gods af forskellig beskaffenhed, kunne klare transporten, er en lukket skabskasse med god isolering også at foretrække. For let at kunne laste og losse en skabsvogn, er fuld sideåbning dertil et must, og det stiller sine krav til leverandøren. Ud over at hele kassen skal kunne holde til at åbne siden i venstre side, medfører den mulighed, at man kan åbne hele siden, også muligheder for at kunne læsse forskellige godsarter, som kan give hårde påvirkninger på ladet. Det hører til sjældenheder, at der bliver læsset stål i bjælker og træ i pakker ind i en normal kølekasse med bagdøre og blot en sidedør. Men det er jo hverdagskost for en skabskasse med fuld sideåbning. Så den skal være stærk. Det er da også kun ganske få ladproducenter, som virkelig bygger foldedørskasser af denne type, som både kan klare alle de hårde fysiske krav og ikke mindst de klimatiske krav, ved transporter i Polarområdet om vinteren. En af disse producenter er finske Närko, som har en nicheproduktion af denne type kasser, samt påhængsvogne med denne type opbygning.

 

Kølekasser af glasfiber

Vendelbo Spedition A/S i Hjørring fik i foråret leveret et nyt "Norgestræk", men netop en Närko kasse på forvognen og en treakslet Närko påhængsvogn med en tilsvarende kasse. Vogntoget er for at kunne klare næsten alle typer transportopgaver også udstyret med Thermo-King kølemaskiner, så temperaturen kan styres, uanset om der ønskes varme eller kulde.

Närkos kølekasser er bygget som en sandwichkonstruktion med glasfiberlaminat både indvendig og udvendig, hvor der er en isolering af freonfri polyuretanskum i mellem. Den finske producents skabe er kendetegnet forhold som lav egenvægt, god isolationsevne og lang levetid. Närkos lastsikringssystem Flexi-Track er også integreret i de to kasser, og det gør det muligt at surre godset forsvarligt under næsten alle forhold. Bagdøren er selvfølgelig hængslet med fire hængsler, og to lukketøj på hver bagdør. FRC-versionen af Närkos kølekasse med foldedøre har en isoleringsgrad og temperaturregulering, der betyder at den også kan anvendes til frosne levnedsmidler. Chassiset er en treakslet Scania R 620, der er specificeret godt til opgaven, og vognen er med sin kraftige motor, et fornuftigt valg til netop denne type transporter. Der er mange stigninger, der skal forceres ved kørsel op gennem Norge, og der kan man så at sige, aldrig få for meget power ud til hjulene. 

Til at omsætte kraften, er vognen udstyret med en Scania gearkasse og Scania Opticruise, som automatisk klarer arbejdet med at betjene såvel koblingen som gearkassen, og det er chauffør Per Stenholt, der er bedre kendt under kæleefternavnet Ikast, ganske godt tilfreds med. Forvognen er blandt andet udstyret med en ni-tons foraksel, og der er luftaffjedring på alle tre aksler.

 

test test
   

Mønsterbryder

"Månedens Vogntog" indeholder mange spændende nye features, og er på sin vis en mønsterbryder. Påhængsvognen er udstyret med tre BevoNac aksler, hvor BevoNac står for Bevola Nordic Axle Concept, der er en speciel forædlet nordisk udgave af ROR-akslen. Akslen er tilpasset kundens behov, hvorved man opnår de bedste driftsbetingelser, hvilket blandt andet smitter af på brændstofforbruget. BevoNac bygger på et koncept, hvor akslen er tilpasset de nordiske forhold med meget vinterkørsel og store temperaturudsving, og er fremstillet på licens ved Assali Stefen, der gennem 30 år har produceret styrende aksler for Meritor, og som har videreudviklet akslen i samarbejde med Bevola. Ved ordreafgivelsen undersøger Bevola kundens behov og følger konceptet Computer Axle Adjustment Concept (CAAC), hvor man ved hjælp af laserudmåling finder ud af hvordan hjulene skal stå optimalt, når vognen kører ligeud. Når man har fundet ud af det opvarmes akselrøret med induktionsvarme, og akslen justeres så nøjagtig ind som muligt.

 

Støddæmper med bogielift

Påhængsvognens aksler er udstyret med SV støddæmpere, og den forreste aksel i bogien er udstyret med en finskproduceret bogielift (BevoHls), der ganske smart sidder integreret i støddæmperen. Derved undgår man, at skulle bygge noget ekstra på akslen, og liften arbejder med en elhydraulisk pumpe, som blot kræver strøm. Den store sidegevinst ved løsningen, er at den sidder godt beskyttet og den er konstrueret til de hårde klimatiske forhold. Ud over at akslen er tilpasset opgaven, så er der også andre fordele. Bremsekaliberen er flyttet op, så man opnår bedre frihøjde og samtidig er den kapslet inde, hvilket er en kæmpefordel ved kørsel i vinterføre. 

Luftbælgene er af typen Trelleborg/Vibra-Coustic, der er født til at klare de store påvirkninger fra de dårlige og frostskadede veje i Norge. Akseltypen har allerede vist sig så populær, at Vendelbo Spedition A/S har fået leveret en håndfuld nye trailere og påhængsvogne, som alle er udstyret med BevoNac-aksler. 

En chauffør på et af vogntogene, som konstant kører til Nordnorge, giver akslerne følgende skudsmål: "Jeg har nu en hænger, som kører helt roligt efter mig, og det siger jo ikke så lidt." Med anvendelsen af BevoNac følger også muligheden for udstyret BevoGuard, som Vendelbo Spedition A/S også valgte til vogntoget. BevoGuard sørger for at kontrollere og efterfylde luft i dækkene, hvis der mangler tryk. Akselrøret anvendes som trykluftbeholder, og i akselnavene er der en forbindelse til dækkene, som dermed altid har det korrekte lufttryk. Systemet minimerer dermed også risikoen for dæksprængninger.

 

MFC påhængsvognskobling

For at lette til og frakoblingen af påhængsvognen, som jo kan være en svær opgave i hård vinterføre, valgte Vendelbo Spedition at få vogntoget leveret med VBGs unikke MFC-påhængsvognskobling og original VBG trækstang. MFC-koblingen udmærker sig ved at klare hele tilkoblingsarbejdet automatisk, og ved også at have alle luft- og elforbindelser med.

"Det er jo fantastisk at det kan lade sig gøre at have alle tilkoblingerne samlet i en automatisk kobling. Når man som jeg har prøvet en vinterdag i hårdt snevejr, at påhængsvognskoblingen ikke lige "klappede" ved en sammenkobling hvor forvogn og påhængsvogn så efterfølgende lige så stille gled fra hinanden, mens elstikket var korrekt koblet, ja så kan man ikke undgå at sætte pris på denne automatiske kobling. Elstikket, som var af den store flade svenske type gav nemlig ikke bare op, med det resultat at alle ledningerne i stedet blev rykket ud." 

Det er ikke den sjoveste beskæftigelse, at skulle samle et lysstik ude i en snestorm. Opbygningen omfatter også en læssebagsmæk på forvognen, og det har jo givet udfordringer, da MCF-koblingen også skulle trækkes frem, så den lavtbyggede trækstang kunne blive lang nok. Samtidig er der også en opdelt underkøringskofanger, som armene til læssebagsmækken kører op igennem. Resultatet er dog blevet godt og chauffør Per Stenholt siger at han altid tænker over det, når han kører ud og ind af færger eller hvor der er stor højdeforskel, som kan få bagenden på forvognen til at nikke. Hvis det er problematisk hæver han lige luftaffjedring, hvorved der bliver lidt mere tolerance i højden.

 

Sandstrøningsanlæg

Når Vendelbo Spedition A/S specificerer et vogntog som Månedens Køretøj, sker det altid ud fra hvad det skal anvendes til. Samtidig får den faste chauffør en "pulje" som han kan bruge til at vælge udstyr. Chauffør Per Stenholt har blandt andet valgt et sandstrøningsanlæg til drivakslen, hvilket må siges at være et rigtig godt valg. Det er med til at kunne holde vogntoget kørende, hvor andre må give op.

Sandstrøningsanlægget er af typen S90, der er produceret af Autoline AS i Harstad, Norge og leveret af Bevola, der forhandler anlæggene i både Danmark, Norge og Sverige.

Anlægget er placeret i forlængelse af skabe og tanke, lige foran trækhjulene i begge sider og kan gruse en strækning på op mod 750 til 1000 meter. Vægten på anlægget ligger fra 27 til 40 kg uden grusmaterialer. Til at drive anlægget er der indbygget elmotorer, og for at sikre virkningen i hård kulde er der også indbygget el-varme i anlægget.

Prisen på sandstrøningsanlægget ligger på omkring 35.000 kr eksklusiv montering, og det er nemmest at montere et Autoline anlæg helt ved opstarten af opbygningsfasen. 

For at kunne klare varmen i sommerhalvåret er der på toppen af lastvognens førerhus installeret en parkeringskøler, der virker som aircondition, når vogntoget holder stille med motoren standset. Det må siges at være et fornuftigt udstyr, som betyder at chaufføren aldrig fristes til at lade motoren rulle i tomgang, for at holde førerhuset kold, når det er varmt.

 

Flot produkt

Vogntoget er præget af den flotte opbygning, hvor skærmene er integreret godt, og på forvognen er bogieskærmen åben mellem akslerne, så det er let at komme til at lægge snekæder på. Både forvogn og påhængsvogn er dækket ind med flotte skørter på siderne. På forvognen er der rigelig med skabsplads til alt mulig grej i skabene under skørterne. Hele vogntoget er udstyret med masser af lys, og bagenden på både forvognen og påhængsvognen er en rigtig nordisk bagende, med runde trekammerbaglygter i lygtebjælken, og oppe over bagdørene er der i topkarmen seks røde markeringslys tværs over. Det er rigtig godt. Når man kører i vinterføre, hvor sneen let kan dække lamperne, gælder det nemlig om at have noget baglys.

Närkos opbygning er flot lavet og har præg af et højt kvalitetsniveau.