Velfærd for såvel mennesker som dyr

BevoNac

Grisetransport med BevoNac-aksler til NV Randers.

 

Det er et flot scenarie, da det nye flotte træk bestående af en Volvo FH forvogn med tilhørende hænger svinger rundt på den ryddelige vendeplads hos NV Randers.

En gennemgang af ekvipagen afslører velfærd for såvel chaufføren som for dyrene. Således tæller chaufførens arbejdsplads kaffemaskine, køleskab, mikrobølgeovn og alt indenfor temperatur styring. 
Yderligere er alt på opbygningen gennemtænkt til mindste detalje, som da læsserampen sænkes på hængeren, hvor chaufføren kan trække et trin ud, der forhindrer skrid ulykker, eller lysene i værkstøjskasserne og ikke mindst den lille radiator i ”støvleskabet”, der sikrer tørt og opvarmet fodtøj.

750 smågrise i fire etager

Med en flåde på mere end 21 specialbyggede lastbiler transporteres således ugentligt mere end 30.000 smågrise ud af Danmark, og ligesom som chaufføren skal de ca. 750 smågrise på vogntoget have optimale betingelser under transporten. Flere værktøjskasser fyldt med elektronik sørger for frisk vand og ventilation – vel og mærke på alle fire etager.

”Vi vurderer ikke kun på én ting, når vi skal bestille nye lastbiler” udtaler Leif W. Olsen, der sikkert styrer den daglige drift af de mange lastbiler og fortsætter: ”Dyrenes og chaufførernes sikkerhed, komforten og ikke mindst driftsikkerheden er nøgleord, ligesom funktionaliteten skal være i top. Vi har i flere år købt opbygninger hos en tysk vognopbygger, Menke-Janzen Fahrzeugbau, hvor vores ønsker og krav bliver hørt”.

BevoNac

Leif W. Olsen og mekaniker Kim Møller Jensen viser stolt det nye vogntog frem og som den første hænger hos NV Randers med ROR aksler fra Bevola (BevoNac). 

”Vi har store forventninger til disse BevoNac-aksler, hvad angår stabilitet under kørslen, og vi har allerede nu kørt flere ture og konstaterer en mere stabil kørsel” udtaler Leif W. Olsen.

Reduceret dækslid og bedre brændstoføkonomi

Hængeren er forsynet med 19.5” tvillingmonterede hjul og lovens begrænsning til maks. køretøjshøjde, kombineret med kravet til størst mulig højde på opbygningen, efterlader begrænset plads til aksler og affjedring. Med BevoNac-aksler i low mount BUR-udgaven er det alligevel lykkedes at få en aksel med skivebremsen placeret bag akslen i et beskyttet miljø og med en integreret krængningsstabil luftaffjedring – aksler som hver især får kontrolleret og justeret hjulvinklerne før de leveres til kunden. Dette reducerer dækslid og forbedrer brændstoføkonomien til glæde for såvel miljø som vognmand.

”Scania Randers har lager af reservedele til Bevolas BevoNac-aksler, og det er naturligvis noget som vi vil benytte os af, hvis vi har behovet. Det gælder ikke kun til vores første hænger, men også til de kommende enheder, der skal leveres over de næste måneder, og ligesom denne 2-akslede hænger er monteret med BevoNac-aksler” slutter Leif W. Olsen.